Конференція вчителів природничих дисциплін на базі РМК
(з досвіду роботи)
GOLDEN card
of action study
(золота карта дієвого навчання)
"Не забувайте що ґрунт,
на якому будується ваша
педагогічна майстерність, -
у самій дитині, в її ставленні до знань
і до вас, учителю. Це - бажання вчитися,
натхнення, готовність до подолання труднощів.
Дбай ливо збагачуйте цей грунт, без нього немає школи"
Сухомлинський В.О.
Хочете стати розумнішими?
- Більше ходіть пішки
- Киньте палити
- Відвідуйте танцклас або групу з айкідо
- Грайте в комп'ютерні ігри
- Більше спіть
- Навчіться відключати свої гаджети
- Освойте техніку "Мітки пам'яті"
- Їжте йогурт
- Вивчіть іноземну мову
- Їжте чорний шоколад
- Навчіться вязати
- Встановіть програму SuperMeno
- Подивіться спектакль за п'єсою Шекспіра
- Пийте багато води
- Навчіться грати на музичному інструменті
- Більше пишіть
- Використовуйте тайм-менеджмент
- Навчіться грати в шахи
- Стати експертом в якійсь області
- Викладайте рецензії в інтернеті
Цікаво?
Отже, легко, просто
і змістовно!
Звичайна шкільна
програма втомлює дитину: уроки – контрольні роботи – семестри - ДПА -
ЗНО.
Моя мета – зацікавити
учня , збудити його допитливість і дати йому відчути радість усвідомлення того,
що хімія – частина нашого життя, а не набір сторонніх і малоцікавих
загадок. Адже головна причина нудьги і
апатії учнів на уроках, на мою думку, - це не лінь, а безділля. Я більш, ніж
впевнена, що результату не буде, коли більша частина уроку проводиться за
схемою «опитування – пояснення - закріплення», коли розум і руки учнів
знаходяться у стані бездіяльності, їм необхідно тільки «пристойно виглядати» -
не перемовлятися, не задавати нетактовних запитань.
Тому я працюю з
учнями в іншому напрямку. Я зрозуміла, що набуття знань і прагнення вчитися
виходять з особистих спонукань учня, а не із зовнішніх факторів впливу. Учні,
які ставлять перед собою мету, на певний проміжок часу, краще її досягають,
коли мова йде про набуття знань у формі гри. Ігри ставлять перед гравцем безліч
цілей. Саме в них учні досягають поставленої перед собою мети, що підвищує їхню
мотивацію.
Саме тому обрала для
себе методичну проблему «Мотивація до вивчення хімії, засобами технології
ігрофікації для забезпечення якості знань з предмета».
Добре вмотивована
дитина – це завжди радість
Доктор педагогічних
наук, американець Річард Лавуа говорить:
«Діти приходять, як незаряджені (мотивацією) батарейки. Ви ж повинні бути
готові зарядити їх на повну».
Щоб ж потрібно для того, щоб зарядити
«батарейку» у дитини?
Не можна вчителю, який готується до уроку,
приступити до вибору методів, прийомів навчання та визначення форми його
проведення, не врахувавши мотиваційно-стимуляційного компонента процесу
навчання. Мотивацію не прийнято розглядати як компонент дидактичної системи в
компонентно-структурній площині. Однак такий обмежений огляд залишає цю систему
"мертвою". У той час, коли ціль як компонент дидактичної системи
виступає у ролі її системотворчого чинника, то мотиваційно-стимуляційний
компонент, образно кажучи, є "серцем" або "двигуном" цієї
системи, який приводить у рух усі її складові, наповнюючи саму систему життям.
Замре це "серце" або виключиться цей "двигун" і вся система
спрацює "вхолосту".
Рельєфна дорога –
мотив до навчання
Соціальні мережі –
ось, що найбільше приваблює наших дітей у сучасному житті. Вчитель має бути
сучасним і цікавитись, виключно тим, що цікавить його вихованців. Отже, на
сьогоднішній день, соціальні мережі - найлегший спосіб вийти на контакт з
будь-яким учнем. Ось я і створила свій веб - сайт (блог), через який намагаюся
постійно бути на зв’язку зі своїми учнями,
спілкуюся з батьками.
Ігрофікація робить
роботу на уроці і дома більш приємною
і захоплюючою, адже у грі
зосереджено безліч точок мотивації -
змагальність, призові стимули, логіка подолання перешкод. Простіше
кажучи, робота не стає грою, але дитина починає
працювати так, немов граєте. Окуляри, медалі та інші атрибути
віртуальних перемог, служать формою заохочення: ти набрав дві зірочки, а він –
три. Медалі, бали - все, що завгодно, головне
виграти. Гра оживляє рутину.
Школярі, перебуваючи
в грі та використовуючи змагальні механіки, які спрямовані на виявлення лідера,
переможця, підвищують якість роботи в цілому: адже лідером стане тільки один, а
прагнути до цього будуть всі (або достатньо значуща частина колективу). Головна
перевага ігрофікації полягає в тому, що змагальний характер підвищує
загальний рівень якості та швидкості роботи.
Не секрет, що освіта
стає неефективною, нудною і довготривалою, тож ігрофікація оживляє
її за допомогою Інтернету та
сучасних мультимедійних технологій.
Ігрофікація дозволяє
досить легко, без примусу вирішити такі завдання, як:
• підвищити загальний рівень навченості;
• підвищити загальний рівень продуктивності
праці;
• виявити лідерів у тій чи іншій темі;
• підвищити
видимість результатів роботи кожного учня ;
• поліпшити якість комунікації в команді;
• знизити кількість конфліктів;
• об'єднати школярів
загальною ідеєю.
Це завжди
здорово!!!
На етапі «Мотивація навчальної діяльності»
з допомогою смартфонів пропоную дітям
розгадати ребус, загадку. На етапі «Актуалізація опорних знань», «Закріплення»
- онлайн – тестування. При вивченні нового матеріалу використовуємо матеріал
рубрики «Музей фактів», фрагменти відео уроків.
Свої уроки намагаюсь будувати цікаво.
Оскільки учні різних
класів мають різний рівень розвитку пізнавальної активності, тому форми та
методи роботи я також застосовую різні. Зокрема, часто віддаю перевагу
організації роботи в групах. Адже вона сприяє розвитку інтелекту, глибокому
оволодінні знаннями та вміннями, формуванню позитивних взаємовідносин між
учнями.
Організовуючи колективну діяльність використовую такі
методи та методичні прийоми: «Мозковий штурм», «Ланцюг ідей» де кожен може
висловити свою думку, «Ланцюжок запитань», де всі можуть поставити запитання;
«Слово, речення, запитання, відповідь», «Хто більше?», у 7 класі назвати
якомога більше хімічних елементів; метод «Прес» використовую у випадках, коли
виникають суперечливі думки з певної проблеми й учням потрібно зайняти чітку
позицію; метод «Коло ідей» використовую
тоді, коли потрібно висловити свої думки з приводу проблемного запитання
або проблемної ситуації. Наприклад вивчаючи у 8 класі тему «Амфотерні
гідроксиди», ставлю проблемне запитання:
«Чи можуть основи взаємодіяти між собою?». Наприклад, при вивченні теми
«Поняття про періодичну систему хімічних елементів Д.І.Менделєєва» презентую
казку «З життя хімічних елементів» і пропоную їм самим спробувати свої
літературні здібності для закріплення знань з хімії і написати казку, у якій
використати назви елементів періодичної таблиці.
У роботі з старшокласниками віддаю
перевагу проведенню уроків – конференцій, уроків-КВК, диспутів, дискусій, де
вони можуть висловити свою точку зору стосовно різних запитань. Наприклад, на
уроці в 11 класі при вивченні теми «Застосування бензену. Поняття про хімічні
засоби захисту рослин, їх вплив на довкілля» організовую проведення дискусії «За і проти гербіцидів»; вивчаючи «Отруйність
спиртів», використовую метод «Займи позицію», де частина класу висловлює думки
про позитивне значення спиртів, інша про – негативне.
З метою стимулювання учнів до пошукової
діяльності, роботи з науково-популярною літературою практикую проведення
вікторин, конкурсів.
Також на своїх уроках
практикую онлайн – тести, вони допом агають мені оптимізувати час, а учням
одразу ж, без суб’єктивізму, дізнатися про результати тестування. Це стимулює
їх роботу та дозволяє краще підготуватись до ЗНО.
Як вчитель не обходжу
стороною метод проектів. Через проектну діяльність намагаюсь показати учням
практичне застосування набутих знань. Крім того, опановуючи культуру
проектування, учень привчається творчо мислити, самостійно планувати свої дії,
естетично реалізувати засвоєні засоби та способи роботи, а також удосконалює
свої навички та культуру особистісного
спілкування і співробітництва. Проекти дають можливість учням говорити те, що
вони думають, виявляти свою творчість в оформленні та презентації проекту. В
результаті нашої спільної роботи було створено багато проектів: дослідницьких,
творчих, інформаційних.
Але особливе значення
для мене, як вчителя, мають ігри, пов’язані з навчальною діяльністю: різноманітні конкурси, змагання, складання
казок, кросвордів, оповідань, шарад тощо, які
створюють базу мотивації для активного сприймання нового матеріалу,
закріплення та повторення вивченого, виконання творчого домашнього завдання.
Значну увагу приділяю вибору самої гри.
Зокрема, для того, щоб мотивувати учнів
на уроках хімії, я під час розв'язування задач використовую ігри «Краще
запитання», «Хто швидше?», записуючи
рівняння хімічних реакцій - «Слабка ланка», для закріплення нової
термінології – ігри «Світлофор»,
«Так-ні» та ін.
Хочу відзначити
також, що організовуючи ігрову діяльність, намагаюся реалізувати мету:
підтримувати інтерес учнів, сформувати навички колективного аналізу результатів
роботи (рецензія на відповідь, повідомлення).
Ігри впливають на
якість засвоєння матеріалу і, взагалі, на якість життя, створюючи позитивні
емоції (оптимізм і допитливість) і сильні соціальні відносини (особливо якщо
учень грає зі своїми друзями чи близькими).
Уроки-ігри розвивають
у школярів уміння працювати раціонально, планувати й конструювати свої виступи.
Готуючись до таких уроків, намагаюся зацікавити учнів проблемою, пропоную до
обговорення питання, які змушують шукати відповіді, опрацювати навчальну й
додаткову літературу.
У ході уроку виникає
розумне змагання між учасниками, зникає «відсижування», зростає інтерес до
навчання, а разом з ним і потреба у зверненні до посібників, додаткової та
популярної літератури. Під час гри намагаюся оцінювати роботу та внесок кожного
учня.
Я – переможець!!!
Кожен учень на кожному уроці – це обов’язково
переможець.
Навіть найпростіші здобутки (розв’язання
задачі чи проведення досліду) – це вже перемога. Адже однією із головних
мотивацій продовження будь-якої діяльності для людини є успішність цієї
діяльності. Немає успіхів – немає бажання до продовження діяльності. Немає
бажання – немає й самої діяльності, а може бути лише її імітація. Тому навчання
повинно бути успішним, переможним. А зі здібними учнями робота окрема. На
уроках пропоную їм завдання підвищеного рівня складності, творчі,
експериментальні, а також завдання на логіку, і свою веб-сторінку постійно
поповнюю цікавими матеріалами для обдарованих.
Мої учні є активними
учасниками олімпіад, щорічно посідають призові місця (ІІ, ІІІ місце) у ІІ етапі
Всеукраїнської олімпіади з хімії, отримують сертифікати «Золотий колосок» та
«Срібний колосок» Всеукраїнського
інтерактивно-природничого конкурсу. З великим задоволенням мої вихованці беруть
участь у екологічних конкурсах та проектах, неодноразово посідали призові
місця. Ось уже чотири роки поспіль ми є учасниками та переможцями у обласній
науково – практичній конференції з екології. У 2014 році розпочали працювати
над науковою роботою на тему «Водні ресурси, що знаходяться на території сіл
Черче і Залучче Чемеровецького району. Їх мінералізація та лікувальні
властивості».
Рух – це життя!
Намагаюся не
зупинятися ні на мить, досягати нових вершин. Бо рух – це життя. Які плани? Їх
багато.
Тому, разом із учнями
шукаємо, перемагаємо, йдемо вперед.
Адже той, хто не
рухається вперед, опиняється позаду…
Насамперед
забезпечення функціонування класу-успіху, де навчаються успішні учні – впевнені
в своїх силах перед ЗНО, комунікативні та креативні, вміючі самостійно
конструювати свої знання, орієнтуватися
в інформаційному просторі.
Постійне
вдосконалення своєї методичної та фахової майстерності з метою досягнення
високої ерудиції своїх вихованців.
Удосконалення
технології навчання як дослідження через забезпечення дослідницької роботи
учнів в МАН.
Допомога школярам
перейти із категорії «Зневірені» та «Невпевнені» у категорію «Впевнені» та
«Надійні» засобами технології ігрофікації. У моїх планах є місце для участі
школярів у Всеукраїнських та Міжнародних хімічних проектах участь учнів у
«Хімічних турнірах».
Немає коментарів:
Дописати коментар